
Think, think…
Freedom of Expression Weekly Newsletter
(Sayı 32/22 - August 19, 2022)

What happened last week?
● On the 21st anniversary of his party, President Erdoğan claimed that the country is

“more democratic and freer” than 21 years ago. “We are more peaceful today than we
were in 2002. There is a Turkey that writes history, writes epics, and is followed with
envy in every field from education to energy, from transportation to health, from the
defense industry to technology," he said.

● In the circular, titled, "Security and Accommodation Measures at Universities" sent
by the Ministry of Interior to the Governorates, it was instructed to "take necessary
actions and take preventive measures against those who make provocative and
criminal posts with disinformation content on social media, especially on the subject
of housing".

● Russian State News Agency TASS announced that an agreement was signed between
Turkey and Russia to send the second batch of S-400 air defense systems to Turkey.

● Foreign Minister Mevlüt Çavuşoğlu signaled the resumption of relations with the
Assad regime in Syria. Erdoğan also made a statement about meeting with the Syrian
administration, saying, "There shall be no resentment in politics. One must always be
in peace. One shall have the opportunity to meet at any moment."

● Turkey and Israel decided to raise the level of diplomatic representation by appointing
mutual ambassadors.

● Meeting with Ukrainian President Zelensky and United Nations Secretary-General
Guterres in Lviv, Erdoğan said, "We are ready to play the role of facilitator or
mediator for the revival of the diplomatic process."

● The Central Bank reduced the policy rate from 14% to 13%, despite the inflation that
was at its highest in 24 years. After the decision, the US Dollar exceeded the level of
18 TL.

● According to the data of the Ministry of Treasury and Finance, 23,361,576,000 TL
was paid in July for the Currency Protected Deposit developed by the government as a
precaution against the rise in the exchange rate. The amount paid from the budget in
the last 5 months has reached 60,596,811,000 TL.

● The producer price index of agricultural products increased by 5% monthly and
157.89% annually.

● Mehmet Sinan İnce, one of the former lawyers of the mafia leader Alaattin Çakıcı,
claimed that there was a plot to assassinate Peoples’ Democratic Party (HDP) MP
Garo Paylan inside the Grand National Assembly of Turkey in 2016. HDP Diyarbakır
MP Garo Paylan filed a criminal complaint on the basis of the allegation. Please click
here for details.

● Berk Acar, from the Armenian community of Turkey, was appointed as the district
governor of Babadağ district of Denizli. Acar became the first Armenian district
governor in the history of the Republic.

https://bianet.org/english/minorities/266042-assassination-plot-against-mp-garo-paylan-minorities-always-used-as-baits-in-turkiye
https://bianet.org/english/minorities/266042-assassination-plot-against-mp-garo-paylan-minorities-always-used-as-baits-in-turkiye


● The Prosecutor's Office, the General Directorate of Security, the Gendarmerie General
Command, the Ministry of Justice and the Turkish National Intelligence Agency
(MIT) Undersecretariat objected to the release decision of Peoples’ Democratic Party
(HDP) MP Aysel Tuğluk, who was diagnosed with dementia. Tuğluk, who received a
verdict of release in the Kobani Case, was not released because she was convicted in
another case.

● Former Democratic Regions Party (DBP) Provincial Co-Chair and Party Assembly
member Mehmet Candemir lost his life in Giresun Espiye Type-L Closed Prison
where he was detained. 68-year-old İbrahim Yıldırım, who was a prisoner with 96%
disability, also lost his life in Elazığ High Security Closed Prison No.1. In the last 8
months, 42 prisoners lost their lives in prisons. According to the data of the Civil
Society Association in the Penal Execution System, the number of people who have
been declared to have "committed suicide" in prisons since 2014 is 97.

● Upon the application of the Diyarbakır Bar Association, the Committee of Ministers
of the Council of Europe granted the right to bar associations that did not have the
right to report whether the decrees of the European Court of Human Rights (ECHR)
were implemented or not.

● International environmental organizations made a joint call to stop the warship Nae
São Paulo, which set off from Brazil for the dismantling operation to be carried out in
İzmir Aliağa. The poisonous warship, allegedly containing approximately 900 tons of
asbestos, making an illegal 6,000-mile voyage across the Atlantic, is scheduled to
arrive in Izmir in September.

Journalist charged over sharing news on
social media

Mesopotamia Agency’s (MA) Managing Editor
Diren Yurtsever, who was detained at Istanbul
Sabiha Gökçen Airport on the grounds that
there was an arrest warrant against her, was
charged due to her social media posts and news
sharing. Within the scope of the investigation
opened by the Bingöl Chief Public Prosecutor's

Office, the journalist was charged with "public incitement to hatred and enmity".

Listening to Kurdish music is criminal
evidence

In Aydın, a lawsuit was filed against 11
Peoples' Democratic Party (HDP) member
women on allegations of "terrorist organization
membership" and "making propaganda for a
terrorist organization". The first hearing of the
case will be held at the Aydın 2nd Assize Court

on November 11. In the indictment of the case, events and press statements organized, and
interviews given to the media were made the subject of accusations, while listening to
Kurdish music at the events was presented as criminal evidence.



Investigation against Canan Kaftancıoğlu

The Istanbul Chief Public Prosecutor's Office
launched an ex officio investigation against
Canan Kaftancıoğlu on the allegation that her
speech at the meeting held at the Istanbul
Planning Agency headquarters on August 12
was within the scope of the crime of "insulting
the President". In her speech, Kaftancıoğlu
said, "We will send a dictator away from this

country through democracy."

Another investigation against news on
Erdoğan’s former lawyer

Upon the complaint of President Erdoğan's
former lawyer Mustafa Doğan İnal, an
investigation was launched this time against
Kısa Dalga writer Ersan Atar and Managing
Editor Sezgin Kapak. The journalists are
charged with "baseless slander and accusations
against Inal's personal rights" due to an article
titled "The mafia's interception reports of the

state and the state's deep silence". The news about the allegation that the way of the
Governor, Deputy Mayor and Mustafa Doğan İnal in Gaziantep was cut off by the mafia
leader Yılmaz Öztürkmen, who is his business partner and cousin, included the petitions filed
with the Prosecutor's Office conducting the investigation regarding the incident and the
statements given by the suspects against these petitions. The news in question has previously
been blocked from access upon the application of İnal.

Lawsuit against municipality over allocation
of land for Cemevi

In 2015 the Diyarbakır Metropolitan
Municipality Mayor Osman Baydemir, 53 city
council members and their committee allocated
a place for Pir Sultan Abdal Cultural
Association to open a cemevi in Diyarbakır.
Now, they were charged with "abuse of office".
The Diyarbakır 13th Criminal Court of First

Instance accepted the indictment against them, which was prepared with a request for
imprisonment of up to 2 years, and issued a verdict of non-jurisdiction for the file. The court
argued that the assize court has the authority to evaluate whether the accusation in the case
file constitutes the crime of "embezzlement" regulated in Article 247 of the Turkish Criminal
Code (TCK).



Lawsuit against those reacting to imam for
insulting women

A lawsuit was filed against those who reacted
against imam Adem Yılmaz, who was
dismissed after insulting women with the three
bodyguards of the then-governor Can Kazım
Kuruca and after the recordings of the incident
were shared on social media on July 16, 2020
in Nazımiye district of Dersim. Yılmaz filed a
criminal complaint with the Trabzon Chief

Public Prosecutor's Office on the allegation of "insulting" 89 people, then demanded 4,000
TL in return for withdrawing his complaint. A lawsuit was filed against 22 people who did
not agree to compromise, at the Trabzon 5th Criminal Court of First Instance.

Attack against YouTuber

Ebru Uzun Oruç, the owner of the YouTube
channel "Street Cat" and Vice President of the
Rize Branch of the Contemporary Journalists
Association, and her husband were attacked in
Istanbul. Oruç received threatening and
insulting messages for conducting a street
interview about Nationalist Movement Party

(MHP) Chairman Devlet Bahçeli, stated that the attackers chased her husband with a gun, and
that he saved his life by taking shelter in a workplace, and said, "This planned and deliberate
attack is not only against us, but also on the rights and freedoms of the entire public, and
everyone who does not condemn or refrains from condemning this, does not express it, does
not react against it, from the government to the opposition, is a partner in this crime!"

Lawsuit against Derya Büyükuncu on
“insulting President”

The investigation against former national
swimmer Derya Büyükuncu was completed
after a warrant was issued against her on the
grounds of her social media posts on President
Erdoğan at the time when he announced that he
had coronavirus. The Prosecutor's Office filed a

lawsuit against Büyükuncu on the grounds of "insulting the President", demanding a prison
sentence for up to 8 years and 2 months.

Lawsuit against journalist on “insulting
flag”

Gazete Kadıköy’s Editor-in-Chief Semra
Çelebi will stand trial on charges of "insulting
the Turkish Flag" for her tweet two years ago.
In her tweet, which was the subject of the
lawsuit, Çelebi shared an image with a rainbow



flag from the 2014 Pride Parade with the caption, "perhaps it’s the fags that make the flags".

Investigation against animation over
“insulting Erdoğan”

An investigation was launched against
Youtuber Yusuf Kayaalp for 'insulting the
President' because of an animation of Erdoğan
he used in the video he uploaded.

Investigation against students protesting
increases in fees

Doğuş University launched a disciplinary
investigation against the students, who
protested against the increase in the annual fees
of up to 300 percent.

Intervention against “Justice Watch”

The police did not allow the Justice Watch
protest organized by the patients and their
relatives in front of the People's Democratic
Party (HDP) Bahçelievler District Organization
building. 27 people, including the relatives of
the detainees, were detained.

Detianments in front of Turkmenistan
Consulate General

The police intervened in the Turkmens, who
gathered in front of the Consulate General of
Turkmenistan to deliver "letters addressed to
the President of Turkmenistan". Numerous
people were detained. Citizens of
Turkmenistan, who were aggrieved due to the

disruption of consulate and other passport procedures, have previously been expelled from
Istanbul Airport with police force.

Protest bans in Hakkari and Mardin

Protests and events such as meetings,
demonstration marches and press statements in
Hakkari and Mardin were banned for 15 days.
In both cities, the bans have been maintained
by the Governorates for more than 3 years
without interruption. The reasons for the ban
are always the same for the Governorates, who
claim that the protests and demonstrations



"may cause problems in terms of public safety"; as well as for the protection of “the integrity
of the state, national security and the prevention of the spread of the Covid-19 pandemic…”

Appeal court rules retrial of journalist
Ferhat Parlak

The 2nd Criminal Chamber of the Diyarbakır
Regional Court of Justice reversed the decree
of dismissal of the case against journalist
Ferhat Parlak, who was tried again on the same
charge and was imprisoned for 15 months, on
the grounds of the evidence in the case in

which he was previously tried on the charge of "terrorist organization membership" and was
acquitted. The journalist is on trial for the news he made about the curfews announced in
Silvan in 2015, his social media posts, secret witness statements against him, the book he
wrote, the interviews he made, and the documents and photographs in his news archive.
Diyarbakir 11th Assize Court decided that the charges in the file were the same as those in
the case file in which he was previously tried and acquitted at the Diyarbakir 4th Assize
Court, and ruled to dismiss the case. The journalist's retrial within the scope of the file will
begin on October 3.

Access blocks of the week

The Istanbul Anatolian 1st Criminal Court of
Peace censored 10 different news articles on
the website thorn.com.tr about the caricatures
of President Erdoğan in the foreign media,
including the drawings of the world-famous
Brazilian cartoonist Carlos Latuff. Another
decree issued by the same judge blocked access
to many news stories on Erdoğan’s son Bilal

Erdoğan. With the decree, nearly 20 news content on various tenders and land works were
censored.

Access to 48 more news articles about President Erdoğan's former lawyer, Mustafa Doğan
İnal, was blocked with a decree issued by the Istanbul Anatolian 9th Criminal Judicature of
Peace. Among the blocked news is one about İnal "imposing access blocks on 130 news
articles".

The news article, titled, “The Shadow of Politics in Gendarmerie Appointments” published
on news website Halktv.com.tr regarding the 2022 appointment and promotion decisions of
the Gendarmerie General Command was blocked from access with a decree issued by the
Samsun 3rd Criminal Judicature of Peace.

The article written by Sözcü Daily columnist Serpil Yılmaz, titled "Hunting the 'network' in
the Stock Exchange", in which Justice and Development Party (AKP) executives and
bureaucrats allegedly made "manipulation and speculative transactions" in Borsa Istanbul,
was blocked from access with a decree issued by the Ankara Gölbaşı Criminal Judicature of
Peace.



The news article containing the statements of the IYI Party Development Policy President
Ümit Özlale about Minister of Culture and Tourism Mehmet Nuri Ersoy, who owns a chain of
hotels, was blocked from access with a decree issued by the Istanbul Anatolian 9th Criminal
Judicature of Peace.

RTÜK Penalties

The Radio and Television Supreme Council
(RTÜK) fined Halk TV, Habertürk, TELE1 and
Netflix. According to the Supreme Council, the
evaluations in the program called Medya
Mahallesi, which was broadcast on Halk TV,
humiliated President Erdoğan, and Tele 1
channel did not comply with the broadcast ban
regarding the death of cardiologist Ekrem

Karakaya, who was murdered on duty. Habertürk was penalized after the complaint of the
Religious Affairs Directorate for the evaluation of "Prophet Moses" in the program called
Teke Tek. Netflix, on the other hand, was penalized with catalog removal due to the
animation "Jurassic World Cretaceous Camp", which was previously targeted on the
allegation of "promoting homosexuality". Music platform Spotify was also fined by the
Supreme Council. The Radio and Television Supreme Council (RTÜK), which imposed penal
sanctions on the titles of playlists, stated that the playlist names “insulted national moral
values, the President and state authorities; and made propaganda for terrorist organisations”.
The council decided to remove the related playlists and podcast content from the platform.

Fine against monopoly dealers platform
chairman

The Ministry of Agriculture and Forestry has
demanded an administrative fine between
50-250 thousand TL against Monopoly Dealers
Platform Chairman Özgür Aybaş, who
criticized the price increases for alcoholic
beverages and tobacco products on his social
media account, also posting the "end consumer

price lists". The Ministry claims that Aybaş advertised the related products. The photograph
that Aybaş took with a beer glass was also included in his file.

Monitoring Association for Equal Rights
launches Peaceful Assembly and
Demonstration Monitoring Bulletin

The Monitoring Association for Equal Rights
has published the Peaceful Assembly and
Demonstration Monitoring Bulletin, which
includes quarterly data between April and June
2022. According to the data shared by the
association, at least 79 peaceful meetings and
demonstrations were intervened in Turkey in 3
months, and at least 1299 people were detained



during these interventions. In the same period, the right to peaceful assembly and
demonstration was restricted 34 times in 16 provinces by 25 general and 9 specific ban
decisions. 15 of the ban/restriction decrees were repetitive, whereas Hakkari was the province
with the highest number of ban decrees with 6 general decrees in 3 months. Hakkari was
followed by Mardin and Van with 5 decrees issued each, and by Istanbul with 4 decrees.
Thus, uninterrupted bans have been ongoing for more than 3 years in Hakkari and Mardin,
and for more than 5 years and 7 months in Van…

Expression Interrupted launches Freedom of
Expression and Press Freedom Report

Expression Interrupted has released its Agenda
for Freedom of Expression and Press report
covering the second quarter of 2022. According
to the report, 168 journalists were tried in 116
cases in 3 months, and 9 journalists were
sentenced to a total of 17 years, 6 months and
12 days in prison. A new lawsuit was filed

against 12 journalists and an investigation was launched against 9 journalists. In the second
quarter of 2022, 38 journalists were detained, 14 of them during news coverage, and16
journalists were arrested. There were at least 9 incidents of attacks, preventions and/or threats
against journalists.

Constitutional Court decrees

The Constitutional Court (AYM) ruled that the
application of Sel Publishing owner İrfan
Sancı, who was on trial for "obscenity" because
of a book he published, was a violation of
freedom of expression. Sancı, who was charged
due to the book "The Adventures of a Young
Don Juan" by the Italian-born French poet,
writer and art critic Apollinaire, was previously

acquitted in the lawsuit filed against him at the Istanbul 2nd Criminal Court of First Instance.
However, in the retrial held after the reversal decree of the Court of Cassation, it was decided
to defer his prosecution and to apply the provisions of probation against him for three years.

The high court also ruled a violation of freedom of expression in the application of Kadri
Eroğul, whose employment contract was terminated due to the pressures of the subcontracted
workers and social media posts about the managers of the agency while he was working at
the Kütahya Public Health Directorate under the subcontractor company. Regarding Eroğul,
who was also the Chairman of the Public Subcontracted Employees Association
(KATAŞ-DER) at that time, the Constitutional Court said, "It should be accepted that the
views he will express on issues related to subcontracted workers also cover social issues as a
requirement of his duty as the chairman of the association."



Fine against Cumhuriyet Daily and Istanbul
Metropolitan Municipality

The Personal Data Protection Authority fined
Cumhuriyet Daily and Metro Istanbul, which is
part of the Istanbul Metropolitan Municipality,
for the news regarding Justice and
Development Party (AKP) Istanbul Parliament
Member Ravza Kavakçı Kan receiving a
double salary. The company was fined 40

thousand TL due to the news, titled, "Double salary claim for Kavakçı", with the claim that
the obligation of the company to protect the personal data was not fulfilled, and the
newspaper was fined 30,000 TL on the grounds that the related personal data was included in
the news story.

* There is no hearing for the cases we are following next week due to the judicial
recess…


